Τι είναι το σκάφος Optimist;

Το Optimist είναι ένα σκάφος για ιστιοπλοΐα. Αρχικά ήταν ένα μικρό κασόνι που είχε για κατάρτι ένα μικρό σκουπόξυλο και για πανί ένα παλιό, κατάλληλα κομμένο σεντόνι. Στηριζόταν πάνω σε ροδάκια και κυκλοφορούσε στο έδαφος. Δεν είχε καρίνα ούτε σκότα.

Σταδιακά, αυτό το παιχνίδι άρχισε να γίνεται πιο δημοφιλές και εξαπλώθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.

Στη συνέχεια δημιουργήθηκε η ιδέα να γίνει αγωνιστικό σκάφος. Έτσι, σήμερα, πάνω από 2.000.000 παιδιά σε όλο τον κόσμο απολαμβάνουν αυτό το σκάφος, ενώ πολλοι ομιλοι διοργανωνουν συχνα διασυλλογικους αγωνες με επαθλα. Ακομη καθε χρονο διοργανωνεται Πανελληνιος αγωνας στον οποιο παιρνουν μερος τα τελευταια χρονια πανω απο 300 παιδια.

Περιγραφή

Το Optimist είναι ένα σκάφος ειδικά σχεδιασμένο για παιδιά. Αυτός είναι και ο λόγος που αποτελεί την πρώτη κατηγορία σκαφών που μπορεί να ξεκινήσει ένα παιδί την ιστιοπλοΐα από την ηλικία των επτά ετών, ενώ καλύπτει άνετα τα παιδιά, μέχρι και την ηλικία των 15 ετών. Θεωρείται από πολλούς ως το πλέον ασφαλές σκάφος και γι’ αυτό εξάλλου χρησιμοποιείται από τις περισσότερες σχολές ιστιοπλοΐας. Αποτελείται από ένα τιμόνι με ένα κόντρα-δοιάκι, μια μεγάλη καρίνα από πολυεστέρα ή ξύλο, ένα ιστίο σε σχήμα τραπεζίου και τρία στεγανά για να το κρατούν στην επιφάνεια αν αναποδογυρίσει. Το σκάφος είναι φτιαγμένο από πολυεστέρα και είναι καλυμμένο με τζελκόουτ. Το πανί είναι φτιαγμένο από ντάκρον συνήθως, αλλά κάποιες φορές το κατασκευάζεται από κέβλαρ. Τα καρινοτίμονα κατασκευάζονται και αυτά από πολυεστέρα και τζέλκοουτ, αλλά κάποιες φόρες κατασκευάζεται από μια χημική ουσία που λέγεται «φιλέ» γιατί μοιάζει με δίχτυ. Τα optimist είναι πολύ ευαίσθητα και χαλούν πολύ εύκολα.

Το μόνο πρόβλημα τους είναι ότι στον δυνατό άνεμο ο χειριστής πρέπει να είναι έμπειρος για να μη μπατάρει. Όταν δεν φυσάει σχεδόν καθόλου πρέπει να λασκάρεις το out hol για να κραταει τον αερα, αλλα και ταυτοχρονα το πανι τοσο ωστε να τρεχεις πιο γρήγορα. Το πανι επανω παντα εχει μαλακια τα οποια πρεπει να ειναι παραλληλα για να πηγαινεις σωστα τις πλευσεις.

 

Αξίζει να σημειώσουμε, ότι από τις περίπου 30 κατασκευάστριες εταιρίες, που υπάρχουν σε ολόκληρο τον κόσμο, η μία είναι Ελληνική,  η Dimas.

Τα Optimist, στην Ελλάδα εκπροσωπούνται από την Ελληνική Ένωση Σκαφών Κατηγορίας Optimist (Ε.Ε.Σ.Κ.Ο.), που είναι μέλος της Αντίστοιχης Διεθνούς Ένωσης (IODA).

Ιστορία

Μετά το τέλος του 1ου παγκοσμίου πολέμου, ένας ναυτικός όμιλος στο Clear Water της Florida έψαχνε να κατασκευάσει ένα τύπο μικρού σκάφους, για να βοηθήσει την προετοιμασία των μικρών παιδιών στην ιστιοπλοΐα.

Ο Clark Mills, ένας τοπικός ναυπηγός ιστιοπλοϊκών σκαφών, σχεδίασε και κατασκεύασε το πρώτο Optimist από ξύλο. Η υποδοχή που νέου σκάφους από τον ιστιοπλοϊκό κόσμο ήταν τόσο μεγάλη, ώστε σήμερα να υπάρχουν πολλές δεκάδες χιλιάδες σκάφη σε όλο τον κόσμο.

Όπως θα καταλάβατε, η ονομασία του σκάφους προέρχεται από το όνομα του ομίλου της Florida «Optimist Club», που το κατασκεύασε και το χρησιμοποίησε πρώτος.

Διαστάσεις

Μήκος: 2,30 μέτρα

Βάρος:  35 κιλά

Ιστιοφορία: 3,50 τ.μ.

Ιδανικό βάρος κυβερνήτη: 45 κιλά

Όριο ηλικίας: <15 ετών

Αξία σκάφους:  2.500€ - 4.500€

Αριθμός συμμετοχής σκαφών στο Πανελλήνιο: 450 σκάφη

Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσεωςhttp://www.optiworld.org/

Οι εκπαιδευτές μας

Αναστασία Ξανθάκη

Η Αναστασία ξεκίνησε ιστιοπλοΐα τριγώνου στα optimist σε ηλικία 8 ετών στον Ναυτικό Αθλητικό Σύνδεσμο στο Μικρολίμανο. Η πρώτη της συμμετοχή σε αγώνες ήταν στο Πανελλήνιο πρωτάθλημα optimist το 1984 τοοποίο έγινε στον Άγιο Κοσμα (ΕΝΟΑ). Στην συνέχεια συμμετείχε σε πολλούς διασυλλογικούς αγώνες με διάφορες διακρίσεις και σε Πανελλήνια πρωταθλήματα optimist μέχρι την ηλικία των 15 ετών.

Το 1991 ξεκίνησε να αγωνίζεται στην Κατηγορία Laser Radial και το 1992 στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Laser Radial κατέλαβε την τρίτη θέση στην κατηγορία των νεανίδων.

Η Αναστασία έχει συμμετάσχει σε πολλούς αγώνες Ανοιχτής Θαλάσσης σαν κυβερνήτης με τρία σκάφη και έχει καταφέρει να κερδίσει πολλές διακρίσεις με κυριότερες την 1η θέση στην κατηγορία 3 International στο Ράλλυ Ιονίου το 2013 με το σκάφος Declare, την 1η θέση sport boats στο Ράλλυ Ιονίου 2014 με το σκάφος Declare, την 1η θέση στην κατηγορία 3 International στο Πανελληνιο πρωτάθλημα Ανοιχτής Θαλάσσης το 2014 επίσης με το σκάφος Declare το οποίο από το 2013 έως το 2017 είναι πρώτο στην κατηγορία του στις ετήσιες βραβεύσεις (Ranking list) της ΕΑΘ (Επιτροπή Ανοιχτής Θαλάσσης).

Από το 2009 έως το 2016 η Αναστασία υπήρξε προπονήτρια στον ΝΟ Αμφιθέας στις κατηγορίες Optimist και Laser και το καλοκαίρι του 2016 και 2017 εργάστηκε στο ΝΟ Σάμου. Από τον Σεπτέμβριο του 2017 είναι προπονήτρια στο ΝΑΟ Παλαιάς Φωκαίας “Ο Πυθέας”.

Έχει δίπλωμα προπονητή Ιστιοπλοίας Τριγώνου Γ’ κατηγορίας κι έχει σπουδάσει Μηχανογραφημένη Λογιστική σε ιδιωτικό ΙΕΚ.

Σταμάτης Κόνστας

Ο Σταμάτης εργάζεται στον ΝΑΟ Πυθέα από το 2014 και πρακτικά έχει «υιοθετήσει» τον όμιλο.

Είναι Μηχανικός Περιβάλλοντος από το Πολυτεχνείο Κρήτης στα Χανιά, διατηρεί γραφείο στο Λαγονήσι. Όπου έχει γεννηθεί και μεγαλώσει. Τα πρώτα βήματα στην Ιστιοπλοΐα  έκανε το 1987 στο ΝΑΟ Κεκρωψ αρχικά με Optimist και στη συνέχεια με Laser. Έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλούς διασυλλογικούς σαν αθλητής και των δύο κατηγοριών.

Ο Σταμάτης εργάζεται στον ΝΑΟ Πυθέα από το 2014 και πρακτικά έχει «υιοθετήσει» τον όμιλο. Παρέλαβε τον όμιλο σε μια πολύ δύσκολη περίοδο μέσα στην κρίση και κατάφερε να τον Ξαναστήσει  από στάχτες.

Σήμερα με πολύ μεγάλη επιτυχία διαχειρίζεται την αγωνιστική ομάδα του ομίλου και μαζί με τη Νατάσα αλλά και την Έρρικα αποτελούν τους προπονητές του ομίλου.  

Τοποθεσία Ν.Α.Ο.Π.Φ.

Ώρες λειτουργίας

Σάββατο & Κυριακή 10.00 – 18.00

Επικοινωνήστε μαζί μας