ΝΑΥΤΙΚΟΣ ΑΘΛΗΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΦΩΚΑΙΑΣ "Ο ΠΥΘΕΑΣ"

SUP

Stand Up Paddle Board (SUP) Τι Πρέπει Να Ξέρεις

Το Stand up Paddle Board γνωστό και ως S.U.P έχει διαδοθεί πάρα πολύ στην Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο. Δεν είναι windsurfing και δεν είναι Surfing. Είναι κάτι ενδιάμεσο (αν και υπάρχει και το Surf SUP). Δεν είναι ούτε Sea Kayak όμως.

Επί της ουσίας πρόκειται για έναν ιδιαίτερα διασκεδαστικό τρόπο να «κόβεις» βόλτες στη θάλασσα, όρθιος ή γονατιστός, κάνοντας κουπί. Εάν η θάλασσα είναι «λάδι» θα το ευχαριστηθείς πάρα πολύ γιατί η αίσθηση (και η ισορροπία) θα είναι τέλεια!

Εάν έχει κυματάκι και είσαι πιο «άγριος» και ψάχνεις για συγκινήσεις, εκεί να δεις τι θα γίνει μια που θα δοκιμάζονται η ικανότητά σου για ισορροπία και η τεχνική σου να χειριστείς τη σανίδα.

Ωραίες οι βόλτες, μήπως γυμνάζεσαι κιόλας;

Ω, αγαπητέ μου, θα κάνεις πόδια φέτες, πλάτη και κοιλιακούς super. Το SUP γυμνάζει όλο το σώμα γιατί η -σωστή- τεχνική κωπηλασίας στο SUP, κάνει όλο το σώμα να συμμετέχει. Εάν το κάνεις σωστά δηλαδή, και το σώμα σου θα γυμνάζεις και δεν θα κουράζεσαι κάνοντας λάθος κινήσεις.

Είναι καθαρά θέμα τεχνικής που μαθαίνεται εύκολα και συνηθίζεται ακόμη πιο εύκολα. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που ανακάλυψαν στο SUP, αυτό το «κάτι άλλο» που ήθελαν στις δραστηριότητες στη θάλασσα.

Εκτός αυτού, με τα φουσκωτά SUP, απλά το πακετάρεις και το πας όπου θες μαζί σου. Π.χ. στο camping.

Δεν είναι καταπληκτικό να έχεις μαζί σου ένα «γυμναστήριο» και να διασκεδάζεις κιόλας; Videos στο youtube υπάρχουν άφθονα για να δεις πως κάνουν κουπί, πως τοποθετείς το σώμα και πως κινείσαι εμπρός, πίσω, αριστερά, δεξιά.

Και είναι μόνο για να κάνω «δρομολόγια» στη θάλασσα;

Εάν είσαι εκείνος ή εκείνη που «φτιάχνεσαι» να το μετατρέψεις σε κάτι άλλο, μπορείς να το κάνεις βάρκα ψαρέματος!

Ορίστε; Ω ναι. Υπάρχουν εκδόσεις σκαφών (όπως άλλα είναι τα αγωνιστικά) όπου με τις κατάλληλες προσθήκες έχεις μια «πλατφόρμα» για ψάρεμα. Σκέψου το. Φουσκωτή πλατφόρμα  για ψάρεμα που τη μεταφέρεις όπου θες.

Μήπως θες να το μετατρέψεις σε «sea kayak»; Γίνεται επιλέγοντας το κατάλληλο αξεσουάρ-κάθισμα.

Τα Stand Up Paddle Boards κυκλοφορούν σε διαφορετικά μήκη και πλάτη ανάλογα τη χρήση που θες να τους κάνεις.

Υπάρχουν πολλά είδη SUP;

Θεωρητικά ναι. Οι «κατηγορίες» βάση των οποίων θα μπορούσε να γίνει κάποιος διαχωρισμός είναι οι παρακάτω.

SUPs γενικής χρήσης: Η καλύτερη επιλογή για όποιον δεν έχει εμπειρία ή έστω λίγη. Είναι καλά για χρήση υπό διαφορετικές συνθήκες (π.χ. καιρού). Το σχήμα τους είναι το γνωστό «ελαφρώς πλατύ». Μέχρι και το σκύλο σας βάζετε επάνω για να τον πάτε βόλτα.

Surf SUPs: Καλή επιλογή για ελαφρά πιο προχωρημένους χρήστες αλλά και προχωρημένους που τους αρέσει η δράση. Είναι ελαφρώς λιγότερο σταθερά στο νερό και πιο εύκολο να πέσετε, αλλά είναι εύκολο να τα χειριστείτε (μανουβράρισμα). Επί της ουσίας είναι σαν να έχετε μια αρκετά πιο μεγάλη σανίδα του surf και ένα κουπί για να τη χειριστείτε.

Εκδρομικά (touringSUPs: Πολύ καλή επιλογή για όσους ασχολούνται σοβαρά με το SUP και θέλουν να βάζουν ένταση στο κουπί και στην άσκηση που επιζητούν μέσω ενός SUP. Είναι φτιαγμένα κυρίως για μακρινές αποστάσεις σε ήρεμα νερά (π.χ. ανοικτό ωκεανό, λίμνες). Γλιστρούν πολύ ωραία και άνετα επάνω στο νερό. Συνήθως είναι πλατιά και αρκετά σταθερά.

Αγωνιστικά SUPs: Είναι σχεδιασμένα κυρίως για ήρεμα νερά ή για αγωνίσματα σε ανοικτή θάλασσα. Το μήκος τους είναι μεγαλύτερο από το συνηθισμένο. Αυτό τα κάνει να μπορούν να επιταχύνουν αρκετά γρήγορα και να γλιστρούν επάνω στο νερό ακόμη καλύτερα. Οι αρχάριοι ενδέχεται να δυσκολευτούν με τέτοιου είδους SUPs.

SUPs για ψάρεμα: Ιδανική επιλογή σε όσους αρέσει το ψάρεμα αλλά δεν θέλουν/μπορούν να έχουν βάρκα ή sea kayak. Έχουν συνήθως μεγάλο όγκο για να είστε «αρκετά» έξω από το νερό και στεγνοί. Συνήθως έχουν προεγκατεστημένους μηχανισμούς ώστε να μπορείτε να «κουμπώσετε» κουπιά, συσκευές εντοπισμού ψαριών και ό,τι άλλο χρειάζεστε.

Yoga SUPs: Ειδικά σχεδιασμένα για yoga και ήρεμα νερά, αλλά και για όποια άλλη δραστηριότητα απαιτεί κίνηση επί του SUP. Είναι φτιαγμένα για σταθερότητα και η επιφάνειά τους εννοείται ότι παρέχει αρκετό χώρο.

Και τι χρειάζομαι;

Τα πράγματα είναι απλά. Χρειάζεσαι:

  • Τη σανίδα (στα φουσκωτά χρειάζεσαι και μια τρόμπα χειροκίνητη ή ηλεκτρική για να τα φουσκώνεις)
  • Ένα κουπί (εκτός και εάν θες να προσαρμόσεις 2 για ένα SUP για ψάρεμα)
  • Ιμάντα/λουρί που να δένει τη σανίδα στο πόδι σου, γιατί αν πέσεις και το σπρώξεις καθώς πέφτεις θα φύγει πιο μακριά σου. Αυτά τα λουριά είναι ειδικά για να μην μπερδεύονται στα πόδια σου.
  • Καλό είναι να χρησιμοποιείς και μια θήκη για να το αποθηκεύεις εκεί.
  • Τέλος, για να νιώθεις πιο ασφαλής, μπορείς να έχεις και ένα σωσίβιο γιλέκο που δεν θα σε εμποδίζει στην κίνηση.

Πώς κάνω SUP;

Εδώ θα σου πούμε τα βασικά. Καλό είναι να ξεκινήσεις να μαθαίνεις εάν δεν έχεις εμπειρία με άλλα θαλάσσια sport ισορροπίας και πλεύσης όπως π.χ. το windsurfing ή το surfing, σε ήρεμα νερά.

Για να σταθείς επάνω στη σανίδα:

  • Βάλε τη σανίδα στο νερό τόσο όσο νιώθεις άνετα και μπορείς να ανέβεις και να μην ακουμπάει στο βυθό όταν είσαι στα ρηχά.
  • Ανέβα γονατιστός πρώτα. Αρκετοί προτιμούν να ξεκινήσουν να κωπηλατούν γονατιστοί και μετά να σηκωθούν όρθιοι. Κάνε αυτό με το οποίονιώθεις άνετα. Αν πέσεις στο νερό, απλά δοκίμασε πάλι.
  • Εάν ξεκίνησες γονατιστός απλά σήκωσε το ένα πόδι πρώτα και φρόντισε να είσαι συνέχεια στη μέση της σανίδας. Μετά σήκωσε το άλλο και τοποθέτησέ το παράλληλα με το προηγούμενο.
  • Έχετε τα γόνατα ελαφρά λυγισμένα και ο κορμός σου να είναι κεντραρισμένος σε σχέση με τη σανίδα.
  • Κοίτα τον ορίζοντα. Το ρητό λέει: Εκεί που κοιτάς, εκεί θα πας. Μην κοιτάς κάτω.
  • Για να κωπηλατήσεις κάνε απαλές κινήσεις στην αρχή. Μία από αριστερά, μία από δεξιά. Η λαβή σου και το χέρι θα αλλάζουν θέση καθώς αλλάζεις πλευρά (φυσικά).
  • Μέχρι να εξοικειωθείς μην βγαίνεις πιο ανοικτά και σε σημεία που δεν πατάς στο βυθό. Αυτό γιατί το να ανέβεις επάνω στησανίδα αφού έχεις πέσει μπορεί να είναι πιο δύσκολο όταν δεν έχεις εξοικειωθεί.

Πως κινείσαι εμπρός

Στην ουσία το κουπί είναι ένας μοχλός σε σχέση με το νερό. Αυτό που δημιουργεί αντίσταση και άρα την κίνηση είναι το κουπί και η τοποθέτηση και κίνησή του στο νερό.

Εδώ λοιπόν κάποια βασικά

  • Πάμε λίγο ανάποδα. Πως στρίβουμε. Για να στρίψεις απλά κάνεις κουπί συνεχώς από τη μια πλευρά. Αν θες να στρίψεις αριστερά κάνεις κουπί από δεξιά, και το ανάποδο. Αυτός είναι ο απλός τρόπος, και υπάρχει και πιο τεχνικός. «Σπρώχνεις» επί της ουσίας προς την κατεύθυνση που θες να πας.
  • Για να πας μπροστά (αριστερόχειρες ή δεξιόχειρες): Το πάνωχέρι πιάνει τη λαβή του κουπιού από πάνω μέσα στην παλάμη σου. Το κάτω χέρι το κρατάς ευθύ και σχετικά ακίνητο πιάνει -με φυσιολογικό άνοιγμα- στη μέση περίπου. Βυθίζεις το πλατύ μέρος του κουπιού στο νερό όσο πιο «μπροστά» (από το πλάι του σκάφους) μπορείς χωρίς να χάσεις την ισορροπία σου και τραβάς. Εδώ είναι το μυστικό. Τραβάς σαν να θες να προσπεράσεις τη σανίδα σου με αυτό που κάνεις αφήνοντάς το πίσω.
  • Στη δύναμη που θα βάλεις, μπαίνει όλο σου το σώμα και όχι μόνο οι ώμοι ή τα χέρια αλλιώς θα κουραστείς γρήγορα. Όλο το σώμα συμμετέχει. Η κίνηση είναι ταυτόχρονη κίνηση κουπιού, ελαφρύ λύγισμα και στρίψιμο του σώματος. Έτσι το σώμα συμμετέχει (γυμνάζεται) και η κίνηση συμβαίνει χωρίς να κουράζεσαι.

Θέλει εξάσκηση.

Μόλις αλλάξεις πλευρά (είπαμε ότι η κίνηση μπροστά γίνεται με εναλλαγή πλευράς αλλιώς πας προς τη μία πλευρά) κάνεις το ίδιο. Στην αλλαγή πλευράς το μόνο που αλλάζει είναι η θέση χεριών. Τα πόδια μένουν παράλληλα στο άνοιγμα των ώμων και το σώμα στο κέντρο.

Μην βυθίζετε υπερβολικά το κουπί στο νερό γιατί απλά θα κουραστείτε πολύ γρήγορα, με πολύ μικρό αποτέλεσμα στην κίνηση.

Τι να προσέξω;

Καλό είναι να «φοριέται» ότι προστατεύει από τον ήλιο. Αυτό σημαίνει: καπέλο, αντηλιακό και πολλοί φορούν Και τις ειδικές αντηλιακές μπλούζες που είναι κατάλληλες και για μέσα στη θάλασσα (Rash guards), αλλά και προστατεύουν από τον ήλιο.

Εάν πέσετε από τη σανίδα προσπαθήστε να πέσετε στο πλάι (αν και προς τα εκεί συνήθως θα πέσετε). Εάν για κάποιο λόγο δεν έχετε δέσει τη σανίδα στο πόδι σας και πέσετε, πρώτα κολυμπάτε προς τη σανίδα και μετά ψάχνετε για το κουπί.

Το Stand Up Paddle Board είναι πολύ καλός τρόπος για διασκέδαση για όσους αγαπάνε τα θαλάσσια sport.

 

Στο ΝΑΟ Πυθέα τι κάνουμε ?

Από το καλοκαίρι του 2017 πραγματοποιούνται μαθήματα SUP αλλά και μαθήματα SUP – YOGA. Τα μαθήματα για όλες τις κατηγορίες γίνονται στον όμιλο, θα δημιουργηθεί αγωνιστική ομάδα που θα λαμβάνει μέρος σε αγώνες, πάντα θα συνδυάζεται ο αθλητισμός με διασκέδαση.

Από το καλοκαίρι του 2017 ξεκίνησαν και μαθήματα SUP – Yoga μέσα στη θάλασσα με ειδικό εξοπλισμό. Τα μαθήματα πραγματοποιούνται από έμπειρη προπονήτρια. Το όλο εγχείρημα στέφτηκε από πολύ μεγάλη επιτυχία.

Τοποθεσία Ν.Α.Ο.Π.Φ.

Ώρες λειτουργίας

Σάββατο & Κυριακή 10.00 – 18.00

Επικοινωνήστε μαζί μας